💠بسته خبری💠
#بین_الملل
💢کره شمالی از رویکرد «فریبکارانه» آمریکا در قبال ایران انتقاد کرد؛
رسانه دولتی کره شمالی با انتقاد از اعمال فشار آمریکا به ایران همزمان با ارائه پیشنهاد مذاکره، نوشت واشنگتن در قبال تهران رویکردی «فریبکارانه» در پیش گرفته است.

💢سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفت که تمرکز وی، «جان بولتون» و «مایک پمپئو» بر ایجاد یک ائتلاف بین المللی درباره ایران است.
او گفت: ۱۵ درصد نفت جهان از طریق تنگه هرمز می گذرد و بدیهی است که ما باید برنامه های احتمالی را در صورت بدتر شدن وضعیت در نظر بگیریم، اما نیازمند گسترش دادن حمایت های بین المللی در این شرایط هستیم

💢«نیویورک‌تایمز» گزارش داد دولت امریکا گفتگویی جدی را آغاز کرده تا بر سر چگونگی پاسخ گفتن به آنچه که مقامات آمریکایی «جنگ در سایه ایران» می‌دانند، تصمیم‌گیری کند.

💢سناتور آمریکایی "برنی سندرز" که از نامزد‌های احتمالی ریاست جمهوری این کشور در انتخابات سال ۲۰۲۰ به شمار می‌رود، با رد اتهامات مقامات آمریکایی علیه ایران درباره حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان تاکید کرد که جنگ با ایران فاجعه‌ای بزرگ خواهد بود

💢نماینده دائم کویت در سازمان ملل گفت: ثابت کردن این مساله که قایق موجود در ویدئو یی که آمریکایی‌ها منتشر کردند، متعلق به سپاه پاسداران ایران باشد امری دشوار است.

💢حادثه نفتکش‌ها، نرخ نفت را تا ۶۲ دلار بالا برد.
هر بشکه نفت برنت با ۷۰ سنت افزایش ۶۲.۰۱ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۲۳ سنت افزایش ۵۲.۵۱ دلار معامله شد.
قیمت نفت برنت طی هفته گذشته حدود ۲ درصد و نفت خام امریکا تقریبا ۳ درصد کاهش یافتند. نفت برنت چهارمین هفته متوالی کاهشی را ثبت کرد.

💢دولت ژاپن اتهامات آمریکا علیه ایران درباره حمله به دونفتکش در دریای عمان را غیر متقاعدکننده خواند و از آمریکا درخواست ارائه شواهد بیشتری در این زمینه کرد.

💢سخنگوی وزارت بازرگانی چین با هشدار نسبت به تبعات مناقشات تجاری برای اقتصاد جهانی، نسبت به احتمال وقوع رکود در اقتصاد جهانی طی ماه‌های آینده  هشدار داد.

💢درگیری‌های شدید میان نیروهای دولت وفاق ملی لیبی و عناصر مسلح وابسته به خلیفه حفتر در اطراف فرودگاه طرابلس مجددا از سر گرفته شد.

💢جان کریاکو ، عضو پیشین سیا نوشت: روزهای حضور جان بولتون در دولت آمریکا به شماره افتاده است.
افراد مطلع می‌گویند کاخ سفید و به طور ویژه شورای امنیت ملی کاملا در اغتشاش به سر می‌برد و بولتون به زودی اخراج خواهد شد.

💢منابع امنیتی عراق از اصابت موشکی به ساختمانی در نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه الخضراء مرکز بغداد خبر دادند.
در بیانیه گروه رسانه‌ امنیتی که از شبکه سومریه نیوز عراق منتشر شده، آمده است، اواسط شب گذشته موشکی از نوع کاتیوشا به منزلی در منطقه الجادریه در مرکز بغداد اصابت کرد. الجادریه در مقابل سفارت آمریکا در بغداد قرار دارد.
این در حالی است که کمیته امنیتی شورای بغداد بیانیه گروه رسانه امنیتی درباره اصابت موشک به الجادریه را تکذیب کرد.

💢روسای جمهور ترکیه و روسیه پیش از آغاز کنفرانس سیکا در دوشنبه درباره تحولات اخیر در ادلب سوریه و توافق اس-۴۰۰ دیدار و گفت و گو کردند.

💢وزارت دفاع ترکیه از کشته شدن ۵۱ نفر از عناصر «پ‌ک‌ک» از آغاز عملیات «پنجه» در منطقه «خارکوک» واقع در شمال عراق خبر داد.

💢مواضع حضرت آیت الله العظمی سیستانی توسط «حجت الاسلام و المسلمین احمد صافی» در خطبه های دیروز نماز جمعه قرائت شد. در این متن آمده است: تداوم منازعه بر سر غنیمت ها، دستاوردها، تحریک مشکلات امنیتی و قبیله ای و فرقه ای در گوشه و کنار کشور به هدف دستیابی به اهداف مشخص و عدم تسریع در حل و فصل مشکلات مناطقی که از جنگ علیه تروریسم آسیب دیده اند، به بقایای داعش فرصت مناسب حمله به امنیت و ثبات کشور را می دهد و ممکن است با آغوش باز برخی افراد کینه جو و ضعیف النفس روبرو شوندو باعث شود بر پیچیدگی اوضاع افزوده گردد.

💢همزمان با پاسخ‌های قوی ارتش یمن به عربستان سعودی، محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی انصارالله یمن اعلام کرد صنعاء آماده مذاکره برای «صلح عادلانه» است.

💢«البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله گفت: موعد جنگ بزرگ نزدیک می‌شود.
این حق مردم یمن است که به دشمن در خاک و مقر خود حمله‌ور شوند و خسارت‌های مادی خود را جبران کنند.
در صورت آغاز حمله، قبائل یمنی میان اموال عمومی و خصوصی تفاوت قائل شوند و می‌بایست میان آن‌ها و «آزادگان» عربستان هماهنگی برقرار شود.

💢ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان سعودی مدعی شد که حملات گسترده‌ای را به صنعا انجام داده و طی آن مواضع جنبش انصارالله را هدف قرار داده است.